Rebecca Engeli

Rebecca Engeli

Hvordan trene uten medlemskap

  • Publisert: 15.05.2017, 13:48
  • Kategori: Trening
  • Er du en av dem som ikke tar deg råd, eller tid, til å trene på et treningssenter? Ja, for da er vi to! Jeg har nylig gitt meg på evo etter noen år på treningssenter, fordi jeg rett og slett synes det var morsommere å trene ute nå når det begynte å bli varmere og barere ute. Jeg har derimot en oppfattelse av at mange tror at det blir en dårligere økt ved å bare trene ute, og uten apparater. Vel, der tar du grundig fei. Det handler nemlig om å bruke det du har, i tillegg til noen fler repetisjoner som oftest. Jeg kan like vel forstå at det fremdeles er vanskelig for noen, kanskje på grunn av mangel på kunnskap eller kreativitet. Derfor tenkte jeg å komme med noen tips til deg som jeg selv følger. Jeg har nemlig ikke trent ordentlig på treningsstudio på noen måneder, men har absolutt ikke blitt mindre trent av den grunn.



    Løpetur

    Først og fremst er det den gode gamle løpeturen. Dette i seg selv er jo en veldig god form for kondisjonstrening. Men for å gjøre det ekstra hardt kan du jo prøve å ha på deg en sekk med noen vannflasker/ekstra kilo i. Dette vil gjøre det tyngre. Ellers kan du gjøre som meg å sette deg noen mål for hver løpetur. Jeg prøver å løpe lenger i strekk for hver gang. Dette øker motivasjonen, i tillegg til at jeg klarer å presse meg mer for hver gang. I tillegg kan det være lurt å gi seg selv noen utfordringer underveis. Et eksempel er å måtte spurte opp hver eneste oppoverbakke du møter. 

    Trappeløp

    Trappeløp, eller trappeintervaller, er en genial form for trening. Her trener du ikke bare hjertet, men også rumpa og lårene dine skikkelig. Lag en runde av det og si selv hvor mange minutter du skal løpe opp og ned trappen før du tar deg en pause. Det som er med intervalltrening er at du skal løpe i samme tempo hver runde, derfor bør du også se sånn ca hvor mange ganger du løper opp og ned på de valgte minuttene. Selv pleier jeg å kjøre 2 minutter spurt opp og ned, før jeg tar 1 minutt pause. Dette tilsvarer omtrent 7 ganger opp+ned, men det vil komme an på hvilken trapp du løper i. 

     Processed with VSCO with a1 preset
    Å gå tur er jo også en veldig koselig form for aktivitet!

    Intervall med utfall

    En smoothie av trening, haha. Dette er en treningsform jeg nylig begynte å prøve, og jeg digger det. Jeg har en runde her i nærheten som jeg har pleid å løpe intervaller i. Men noen ganger i det siste har jeg tatt utfall i den ene motbakken. Jeg varmer opp først ved å løpe til dette stedet, som tilsier ca 10 minutter. Deretter starter jeg ved motbakken med utfall oppover, som vil for meg tilsi omtrent to minutter med kun utfall. Dette b-r-e-n-n-e-r i lårene, som er kjempedeilig. Når jeg kommer på toppen tar jeg to spensthopp for å få blod til bena igjen. Deretter løper jeg ferdig runden på ca 2 minutter. Dette vil ta rundt 4 minutter, før jeg tar 1 minutt pause før jeg starter på nytt. Her kommer det naturligvis an på formen hvor mange runder man gjennomfører. Første gang var det 3 runder, og den siste gangen ble det 4. Det høres kanskje ikke så mye ut, men tro meg... Det blir slitsomt. Neste gang skal jeg prøve 5 uten å kollapse. Haha.

    Bruk det du har som vekter

    Fyll en sekk med ved og ta knebøy. Løft benet opp på peisen og ta bulgarske utfall. Løft et bildekk og bruk dette som vekter. Du kan bruke omtrent alt du har til å trene på (nesten) samme måte som på et treningsstudio. Du trenger ikke de store, fancy apparatene. 


    YOGA

    Finn deg en yogabruker på yotube og følg det hun eller han viser. Da trenger du ikke å ha særlig kunnskap fra før av. Kjøp deg gjerne en yogamatte for dette, da det er det diggeste å gjøre yoga på... Naturligvis. Jeg tror mange glemmer at det å være litt fleksibel faktisk er veldig viktig i forhold til skadeforebygging osv. I tillegg er jo dette en super form for trening, som er perfekt å gjøre ute i solen. Du blir nok overrasket over hvor tungt det er også. Det er nemlig, i tillegg til utøying, en veldig bra form for styrketrening, og ofte da på hele kroppen. Dette er ikke noe du trenger en stor stue til en gang. Derfor kan alle gjennomføre dette i hjemmet sitt. Enten om du bor i en liten hybel, har et rom i et kollektiv eller om du så bor i et stort hus. 

     Processed with VSCO with a1 preset

  • Publisert: 15.05.2017, 13:48
  • Kategori: Trening
  • 1 kommentarer
  • Én kommentar

    Denise

    23.05.2017 kl.12:14

    Så enig med deg her, supert innlegg! Altfor mange bruker tid eller penger som unnskyldning for å ikke trene, men alt handler virkelig om prioriteringer.. Her var det mange gode forslag til hjemmetrening og trening som er gratis :-)

    Selv er jeg jo tilhenger av treningssenter ettersom at jeg jobber i bransjen, men det er fordi jeg som regel trener "målrettet" og er avhengi av å trene strukturert og riktig for å se resultater. Også er jo BodyStep hjertebarnet mitt, så for min del er også saltrening gull!

    Back to point! De fleste som trener bare for å holde seg i form, klarer seg fint med kroppsvekt og det naturen har å by på :D Tenk om flere kunne benyttet seg av det og gjort det i stedet for å finne unnskyldninger for ikke å trene...

    Skriv en ny kommentar

    hits