Rebecca Engeli

Tips til en sunnere hverdag

  • Publisert: 19.04.2017, 15:14
  • Kategori: Trening
  • Hei dere! 

    I disse dager, kanskje spesielt etter påsken, kan jeg tenke meg at det er mange der ute som lengter etter en lettere, sunnere og sprekere hverdag. (ikke at en høytid skal være noe grunn, man skal alltid være sunn) Hvis du også er som meg og har hundre tusen milliarder baller i luften samtidig, så skjønner jeg at det kan bli vanskelig å få trent hver eneste dag! Det er heller ikke noe du trenger, tro meg. Jeg er absolutt ikke en erneringsspesialist eller en treningsekspert, men jeg vet hva som hjelper for meg... Og da kanskje for andre også. Derfor tenkte jeg å komme med noen enkle tips som kan hjelpe deg til å få en sunnere og sprekere hverdag.

     Processed with VSCO with a1 preset

    1: Bruk bena til jobb.

    Jeg vet at flere har en ganske lang vei til skole og jobb, men hvis du har muligheten synes jeg du bør enten gå eller sykle! Selv hadd jeg elsket å kunne gå til skolen min nå. Heldigvis er en av jobbene mine rett i nærheten. Men jeg syklet faktisk noen ganger til skolen min da jeg gikk på videregående, og den lå flere mil unna hjemmet mitt. 

    2: Gå til bussen.

    De fleste går vel kanskje til sitt nærmeste busstopp når de skal kjøre med bussen. Men jeg har faktisk hørt at noen bekjente tar buss til et annet busstopp, som egentlig ikke er så veldig langt unna, for å ta en annen buss videre. Vel her er mitt tips til dere som gjør det: Gå til den bussholdeplassen du egentlig skal ta buss fra. Håper dere skjønner hva jeg mener, haha. 

    3: Gå av bussen før.

    Kjører du buss til skolen eller jobben? For å få inn et par ekstra skritt i hverdagen kan du jo prøve å trykke på stoppknappen ett eller to stopp før, så blir du faktisk nødt til å gå resten!

    4: Ha med deg snacks.

    Ikke sjokolade... Men frukt, nøtter og lignende. At vi er sultne kan være en stor grunn til at vi kjøper den baconpølsa på narvesen, eller sjokoladen på kiwi, når vi venter på den alt for sene bussen eller kjæresten som skal hente oss. 

    5: Tren

    Rett og slett. Jaja, jeg skulle gi deg tips til en enklere hverdag. Men med trening følger dette. Sett deg selv et realistisk mål. Selv har jeg et mål om å trene minst tre ganger i uken (ved siden av andre aktiviteter). Dette fungere for meg, finn noe som fungerer for deg.

    6: Vær i aktivitet, selv på hviledagene.

    Selv om du ikke trener hver dag, så bør du alltid være litt i aktivitet. Selv på de så kalte hviledagene fra den harde treningen på helsestudioet. Personlig liker jeg å gå meg en tur hver dag. Dette trenger ikke å være så langt. En liten runde for å klarne tankene og samtidig få beveget seg. Gjerne ta med deg noen, så kan det jo bli en sosial greie i samme slengen.

    Stina og meg på nettopp en sånn tur!

    7: Gå til butikken

    Gjenta etter meg: Jeg skal ikke kjøre til butikken. Så enkelt, så greit.

    8: Velg trappene

    Har du et valg mellom rulletrapp/heis og vanlig trapp? Da bør du velge trappene. Jeg har dette som en regel når jeg er på ferie. Da går trening ofte litt i glemmeboksen, men da hjelper trappene litt på samvittigheten. 

    9: Drikk vann!

    ... Masse vann!

    10: Ikke småspis godteri

    "Nei serr?!" tenker du kanskje? Vel, det er ikke så åpenbart som du kanskje tror. Kostholdet ditt har faktisk veldig mye å si på hvordan kroppen din fungerer, hvordan du føler deg og så klart på en eventuell vektnedgang, og det gjelder også småspisingen. Selv tyr jeg så klart til sjokoladen noen ganger... Men det er absolutt ikke det beste! Hvis du er småsulten og fysen bør du heller faktisk spise et lite måltid. Ta deg et knekkebrød, en frukt eller en brødskive. Det metter mye lenger, får deg til å føle deg bedre innvendig, det er mye bedre for tennene (som oftest) og det er sunnere! Dette er vel spesielt aktuelt akkurat i disse post-påskedagene, men det gjelder absolutt ellers også... Men igjen; husk å kose deg en gang i blant. Det handler uansett om at vi skal ha det bra i hverdagen! 

    Håper noe av dette kan være til en inspirasjon! Jeg vet selv at jeg trenger å friske opp på noen av disse områdene. Og husk at det ikke alltid skal handle om å bli tynnere, eller utseende i det hele tatt, men om hvordan man føler seg. Jeg mener i hvert fall selv at en gulrot føles lettere og bedre ut inni meg enn en cheese fra mcd. 

  • Publisert: 19.04.2017, 15:14
  • Kategori: Trening
  • 2 kommentarer
  • 2 kommentarer

    Jegmotverden

    19.04.2017 kl.15:31

    gode tips, fine bilder :D

    Victoria Larsen

    19.04.2017 kl.16:39

    Kjempe flotte tips! :D

    Skriv en ny kommentar

    hits