10 litt uvanlige tips til treningsmotivasjon

Jeg elsker egentlig å trene... egentlig... men i det siste, siden jeg kom hjem fra Nicaragua, så har motivasjonen ikke akkurat vært på det største. Jeg drar meg ofte ned til EVO fordi jeg føler jeg må bevege på denne skrotten. Når jeg først er der koser jeg meg masse, så ikke misforstå, men det er noe med det å faktisk glede seg til å trene. I dag var en sånn dag, men det var fordi jeg gjorde noe jeg synes er veldig gøy. Jeg regner med at kanskje fler føler det sånn til tider, derfor tenkte jeg å lage en liste over hva som kan hjelpe på motivasjonen!

1: Tren noe du synes er gøy, hver gang du trener

Hvis du satser på mye styrke er det jo veldig naturlig å trene en del av kroppen per økt, det er i hvert fall slik jeg gjør det. Selv elsker jeg å trene bein, og gleder meg til å gjøre dette hver gang. Dessverre er dette bare 1 av gjerne 3 økter i uken. Av den grunn synes jeg det er viktig å finne øvelser du digger for hver økt/kroppsdel. Jeg slet lenge med å motivere meg til å trene overkropp, helt til jeg fant en øvelse jeg virkelig likte. Nå gleder jeg meg (som oftest...) til å trene både underkropp og overkropp.

 Processed with VSCO with a1 preset

I dag derimot fristet rett og slett ikke det å trene inne generelt! Derfor ble det ukens andre løpetur i dag. I dag derimot kjørte jeg på meg intervaller, noe som var sykt digg! I tillegg trenger man ikke da all verdens av tid for å få til en skikkelig økt. Som fører meg til neste punkt.

2: Spar tid, tren intervaller

Føler du ofte at tiden ikke strekker til, og at du derfor liksom ikke har tid til å trene? Da vil jeg anbefale å trene intervaller. Her må du igjen se på punkt nummer en, finn en intervalltype som passer for deg og som du liker. Personlig går det ofte i enten bakkeintervaller eller 2 minutter spurt, og 1 minutt pause. Noen vil kanskje si at ditt og datt ikke fungerer, men synes du det fungerer for deg? Da gjør du det sånn. Det viktigste er å føle seg bra etterpå, og at du faktisk har det gøy. Poenget med alt dette her er at en intervalløkt ofte ikke drar seg ut lenger enn maks en halv time, med mindre du trener mot et maraton eller noe slik. Jeg føler meg i hvert fall helt kjørt etter ca 30-40 minutter (inkludert oppvarming og avkjøling), haha. 

3: Bare tren når du faktisk føler for det!

Ja, du hørte meg. Det er nesten likt som punkt nummer 1. Men det viktigste med å få tilbake motivasjonen er å ikke tvinge seg selv til å trene... til en viss grad så klart. Det frister nesten alltid mer å chille i sofaen med popcorn enn å trene, men det er ikke alltid så lurt. Det jeg mener her er at du ikke skal hate det å faktisk komme deg på trening, da forbinder du fort trening med noe negativt. Og da blir det vanskelig å snu den tankegangen i hjernen din. 

4: Kle på deg treningstøy!

Oh yes! Med en gang du tenker "skulle jeg ha trent litt i dag da?", så tar du på treningstøyet ditt. Da blir dørstokkmila litt kortere!

5: Ha noe å se frem til etter trening.

Gjerne mat, hehe. Jeg vet i hvert fall at jeg alltid gleder meg til å være ferdig, og til å kunne spise igjen. I dag skal jeg til og med unne meg popcorn, til tross for at det er torsdag, og det har jeg gledet meg til helt siden jeg stod klar på trappen i stad!

 Processed with VSCO with a1 preset

6: Ha på deg noe du føler deg fin i.

Overfladisk? Kanskje. Men det ligger absolutt noe i det. Føler jeg meg fin og bra i det jeg har på, så vil jeg gjerne vise det frem også. Enten ved å løpe ute, eller ved å dra på treningssenteret. Selv elsker jeg genseren jeg har på meg på disse bildene, og tightsen klemmer liksom på alle de riktige stedene. Til slutt slenger jeg også på et av drikkebeltene mine, som er med å fremheve midja mi. Med dette føler jeg meg fin, og veldig klar for en hard økt. 

7: Skaff deg drikkebelte!

Skaff deg et nå. Med et drikkebelte blir det enklere å løpe/gå seg en tur uten å bli tørst, eller å holde en flaske i den ene hånden. Gjerne skaff deg en med litt god plass, så det er mulighet for å ha med mobil og ørepropper på turen. Etter jeg kjøpte meg et sånt har det blitt så mye enklere å komme meg ut. Det er praktisk, og ikke minst ser man veldig sporty ut! Dessuten er vann veldig viktig under trening, da du svetter ut mye av det vannet du har i kroppen fra før av. Så husk å ikke sløse... 
 Processed with VSCO with a1 preset

 Processed with VSCO with a1 preset.... sånn som jeg tydeligvis gjør for å få kule bilder.

8: Nyt sola!

Nå som våren er her er det endelig bart på bakken, og ypperlig for å gå til treningssenteret som oppvarming eller å løpe seg en tur. Jeg synes i hvert fall det er mye enklere å ta den løpeturen som ellers ligger så langt inne nå som jeg kan være ute og kjenne solen steke i panna. I dag droppet jeg EVO for å få være ute, fordi det rett og slett var mer motiverende. 

9: Ha god tid!

Noe jeg H.A.T.E.R er å ha dårlig tid til å trene. Ja så klart skal man rekke mange ting, jeg vet alt om det. Noen ganger er det så klart ok å stresse litt, og kanskje litt gøy å prøve å rekke en økt mellom slagene. Som oftest derimot er dette veldig demotiverende for meg. Jeg liker å ha god tid så jeg kan fullføre økten slik jeg vil, og ha tid til å ville trene mer. Dessverre er det alt for få ganger dette går, men det er i hvert fall et tips til hvordan du kan få mer motivasjon da; ikke stress, rett og slett.

10: Skyt av deg selv!

Oh yes da, vær stolt av at du har trent! Haha, uansett hvor teit dette høres ut så gir det mening, i hvert fall for meg. Jeg føler meg flink som trener, og når jeg er flink til noe... Ja da gidder ikke jeg å legge skjul på dette. Ved å trene har du nemlig muligheten til å sende en svette-snap til vennene dine etter dagens økt, det kunne du ikke gjort med mindre du trente først!

Da håper jeg kanskje noen av disse, muligens litt uvanlige, tipsene hjelper deg tilbake til treningsmotivasjonen! Ha en fin økt, og flere flotte økter etter det. Go you!

Én kommentar

Evelin

23.03.2017 kl.19:58

takk for supre treningstips :D de skal jeg ta med meg.

Skriv en ny kommentar

Rebecca Engeli

Rebecca Engeli

22, Sandefjord

Hei! Jeg er 21 år gammel jente fra Drammen, men som for tiden bor i Sandefjord. Her vil du kunne lese om alt fra mote til hverdagen som student. Instagram: Rebeccaengeli Snap: Rebengeli

Rebecca Engeli

Kategorier

Arkiv

hits